Διεύθυνση

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΗ/ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Ε.Η.Ε
ΒΑΣ. ΚΩΝ/ΝΟΥ 4. ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ.1οςΟΡΟΦΟΣ.
ΤΗΛ 2463021211-12 FAX 2463021213
e-mail dakespartako@gmail.com

Τρίτη 1 Μαρτίου 2011

Ενημέρωση 28/2/2011

Βραχυκύκλωμα
«Όταν έχουν μειωθεί οι μισθοί των συνταξιούχων και των δασκάλων, δεν μπορεί η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ να απειλεί! Ουσιαστικά απειλεί τον εαυτό της με απόλυτη απαξίωση στα μάτια του ελληνικού λαού», δήλωσε
(στην «Ημερησία») η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου, σχολιάζοντας την
προειδοποίηση των συνδικαλιστών της ΔΕΗ ότι θα «κατεβάσουν τους διακόπτες».
Γεγονός είναι ότι, μέχρι στιγμής, η αντιπαράθεση της κυβέρνησης με τον σκληρό πυρήνα των «πράσινων» συνδικαλιστών δεν έχει πάρει δραματικές διαστάσεις. Μένει να δούμε αν θα γίνει στη ΔΕΗ το μεγάλο «βραχυκύκλωμα» που θα οδηγήσει σε γενικευμένη σύρραξη και θα επιβεβαιώσει το ρήγμα στο εσωτερικό της κυβερνητικής παράταξης...


Από ρεπορτάζ στην enet.gr : «Η καθαίρεση του Ν. Κουλουμπαρίτση, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, από το κυβερνών κόμμα, αποτελεί προειδοποίηση και
για άλλους. Είναι κοινό μυστικό στην Ιπποκράτους ότι ο εκπρόσωπος των εργαζομένων της ΔΕΗ, Ν. Φωτόπουλος, θεωρείται εξίσου, εάν όχι και περισσότερο, «επικίνδυνος» για πολλούς στην κυβέρνηση».

Οι εξελίξεις στην Ενέργεια και η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ (ΡΙΤΣΑ ΣΙΜΑΤΟΥ)
Χρονικό ενός προαναγγελθέντος ανάτου θυμίζουν οι εξελίξεις στην ενέργεια, καθώς με θαυμαστή συνέπεια
κυβέρνηση-ΕΕ-ΔΝΤ σπεύδουν να ολοκληρώσουν στόχους 10ετίας, βάζοντας τις τελευταίες πινελιές στο σχέδιο διαμελισμού της ΔΕΗ και της πλήρους παράδοσής της στο μεγάλο κεφάλαιο.
Με τη ψήφιση του νόμου για την απελευθέρωση της ηλεκτρικής ενέργειας το 1999 και τη μετοχοποίηση του 49% το 2005, τέθηκαν οι βάσεις για τη μέρα που το ΔΝΤ θα απαιτούσε το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας , μεταξύ αυτών και της ΔΕΗ.
Στο έδαφος της καπιταλιστικής κρίσης και των εκβιασμών των ληστρικών μνημονίων, η πρόσφατη Σύνοδος κορυφής της ΕΕ , με στόχο να «απεξαρτηθεί ενεργειακά» η ΕΕ, αποφάσισε την πλήρη απελευθέρωση των τομέων της ενέργειας μέχρι το 2014 και το σπάσιμο των κρατικών μονοπωλίων, προκειμένου οι ενεργειακοί κολοσσοί να κυριαρχήσουν και να καταληστέψουν την ενεργειακή πίτα των 40-50 δις. ευρώ που καλύπτει όλο το φάσμα των πηγών και
πεδίων ενέργειας, από την παραγωγή και το χονδρεμπόριο μέχρι τη λιανική πώληση η.ε.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Στα πλαίσια εφαρμογής του τρίτου ενεργειακού πακέτου, στην τελική ευθεία ψήφισής του βρίσκεται το πολυνομοσχέδιο για την ενέργεια που ουσιαστικά νομοθετεί τη διάλυση της ΔΕΗ με την σύσταση
ανεξάρτητης θυγατρικής εταιρείας που θα διαχειρίζεται το δίκτυο Μεταφοράς, την
ύπαρξη ξεχωριστού οργάνου για τη λειτουργία της αγοράς στο οποίο θα συμμετέχει το Δημόσιο κατά 51% και το υπόλοιπο οι ιδιώτες και την ισχυροποίηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) με αποφασιστικό ρόλο στη χορήγηση αδειών παραγωγής(φυσικό αέριο, μεγάλα υδροηλεκτρικά, λιγνίτης) και στους κανονισμούς τιμολόγησης.
Ειδικότερα για τη λειτουργία της αγοράς, το μεγάλο κεφάλαιο πιέζει για πλήρη ανεξαρτητοποίηση από τη ΔΕΗ, αφού είναι κρίσιμο το ποιος θα είναι ο διαχειριστής της ημερήσιας αγοράς, δηλαδή πως
θα αμείβεται για το ρεύμα που έχει εισφέρει ο καθένας, καθώς και ποιος θα έχει την ευθύνη του Κέντρου Κατανομής Φορτίου, δηλαδή της διαμόρφωσης της ζήτησης.
Προκειμένου να μην αφεθεί τίποτα στην τύχη και να προχωρήσει απρόσκοπτα η ιδιωτικοποίηση, η
επιλογή του μοντέλου διαχωρισμού της Μεταφοράς, συνοδεύεται από μια σειρά ρήτρες, με κυριότερη την πιστοποίηση που θα δοθεί από τη ΡΑΕ. Θεωρώντας
«αγκάθι» στα σχέδιά τους τη σημαντική περιουσία των εργαζομένων που είναι ενσωματωμένη στα πάγια της επιχείρησης μέσω του Οργανισμού Ασφάλισης(κλέβοντας
για 10ετίες τον ιδρώτα τους για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων και παραδίδοντας την στο Χρηματιστήριο), η πιστοποίηση από τη ΡΑΕ μπορεί να δώσει τη λύση.
Εξάλλου, το σχέδιο της Κομισιόν είναι αυτό το μοντέλο να οδηγήσει σε «ομαλή διαδικασία ιδιωτικοποίησης» και η πώληση της ΔΕΗ να είναι εφικτή πριν το 2014, για την εφαρμογή του τέταρτου ενεργειακού πακέτου λειτουργίας των αγορών
ηλεκτρισμού της ΕΕ Εν μέσω ανακοίνωσης νέας αύξησης τιμολογίων ρεύματος και όλο και μεγαλύτερης αδυναμίας πληρωμής λογαριασμών από φτωχούς καταναλωτές, πολύ μελάνι του νομοσχεδίου αφορά τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και την προστασία
των καταναλωτών με τον Κώδικα προμήθειας, που ουσιαστικά διευκολύνει τους ιδιώτες παραγωγούς μέσω της εύκολης δυνατότητας επιλογής ή αλλαγής προμηθευτή ρεύματος .

ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΛΙΓΝΙΤΗ & ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ
Ήδη από το καλοκαίρι η τρόικα ζητούσε το ξεπούλημα του 40% των λιγνιτικών μονάδων και πρόσφατα απαίτησε την εκποίηση δημόσιας περιουσίας συνολικής αξίας 50 δις. Χαρακτηριστική των προθέσεων της κυβέρνησης ήταν η δήλωση του προέδρου της ΔΕΗ Ζερβού, ότι εάν γινόταν αυτή τη στιγμή η πώληση της επιχείρησης, η αξία της θα ήταν υποτιμημένη,
λες και αυτό είναι το θέμα και όχι το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας.
Ακόμη και αν η ΔΕΗ δεν περιλαμβάνεται στις αποκρατικοποιήσεις 15 δις ευρώ της περιόδου 2011-2013, όπως φαίνεται από τις δηλώσεις Παπακωνσταντίνου για τη νέα λαίλαπα του τέταρτου μνημονίου, ο στόχος αυτός δεν εγκαταλείπεται μιας και έχει ορίζοντα τα 50 δις μέχρι το 2015 .
Πάντως η κυβέρνηση, πρόθυμη να εκπληρώσει τις επιταγές του μνημονίου, ήδη προωθεί σχέδιο ανταλλαγής ισχύος από λιγνίτη μεταξύ ΔΕΗ και ιδιωτών, βάζοντας στο παιχνίδι ξένους ομίλους και
ντόπιους μεγαλοιδιώτες παραγωγούς (Κοπελούζος, Μυτιληναίος, Περιστέρης κ.α), που προσπαθούν να εξασφαλίσουν πρόσβαση στα φθηνά καύσιμα του λιγνίτη και των υδροηλεκτρικών.
Όλο αυτό το σχέδιο της ανταλλαγής ενέργειας δεν αποκλείεται να απορριφθεί από τη Κομισιόν και να «αναγκαστεί να εφαρμόσει το απευκταίο
σενάριο» της πώλησης λιγνιτικών μονάδων.

Energypress.gr Δική μας πρωτοβουλία η δημοπρασία της Πρωτομαγιάς...
Ακούω ότι δεν έχει την παραμικρή σχέση με την κοινοτική διαδικασία, η δημοπρασία των 300 λιγνιτικών MW που έχει προγραμματίσει η ΔΕΗ για την 1η Μαίου. Μόνη της η επιχείρηση, προκειμένου να
αξιολογήσει τη δυναμική της όλης ιστορίας, πήρε την απόφαση να κάνει την Πρωτομαγιά ένα πρώτο τεστ ανταλλαγών 300 μεγαβάτ- το πιθανότερο μέσα από πακέτα των 20 μεγαβάτ.
"Αν δεν πάρουμε ικανοποιητικές προσφορές, δεν θα
προχωρήσουμε, θέλουμε απλώς να δοκιμάσουμε την δική μας ετοιμότητα, αλλά και το ενδιαφέρον της αγοράς. Το τι θα κάνει η κυβέρνηση σε συνεννόηση με την
Κομισιόν, ποιο μοντέλο swaps θα επιλέξει, είναι άλλο θέμα", όπως λένε χαρακτηριστικά...

2. ΔΕΗ προς ΓΕΝΟΠ: Να καταργηθεί ο Οργανισμός Κοινωνικών Δραστηριοτήτων.
Πρόταση προς τη ΓΕΝΟΠ, να καταργηθεί ο φορέας που έχει συστήσει, και μέσω του οποίου κάνει τη διαχείριση των χρημάτων που εισπράττει από την ΔΕΗ για κοινωνικό τουρισμό, έχει καταθέσει η διοίκηση
προς το συνδικάτο.
Η πρόταση προβλέπει ότι από εδώ και στο εξής, για λόγους μεγαλύτερης διαφάνειας, οι επιχορηγήσεις για τις κοινωνικές δραστηριότητες των 22.000 εργαζομένων της ΔΕΗ - που ούτε λίγο ούτε πολύ ανέρχονται σε 2,5 εκατ. ευρώ το χρόνο- θα γίνονται προς το προσωπικό απευθείας από την επιχείρηση.
Πρόκειται για ένα μέτρο που αποσκοπεί στο να διώξει τις σκιές σκανδάλων και κακοδιαχείρισης των χρημάτων που εισπράττει μέσω των συλλογικών συμβάσεων εργασίας η ΓΕΝΟΠ από την επιχείρηση, και που έρχεται έπειτα από το θόρυβο που ξέσπασε με τα χρήματα που εισέπραξε το συνδικάτο τα τελευταία χρόνια, και τα οποία ειδικά από το 2005 και
μετά ανέρχονται σε 3 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Να φύγει η διαχείριση των κονδυλίων από τη ΓΕΝΟΠ
Στο πλαίσιο αυτό η Διοίκηση της ΔΕΗ έχει προτείνει στη ΓΕΝΟΠ, τα 2,5 εκατ. από τα 3 εκατ. ευρώ που λαμβάνει ετησίως το συνδικάτο και τα οποία αντιστοιχούν σε κοινωνικές δραστηριότητες (κοινωνικός τουρισμός, αγροτουρισμός, κλπ) να τα χορηγεί η ίδια. Δηλαδή να έχει η επιχείρηση τις επαφές, π.χ. με τα τουριστικά γραφεία μέσω των οποίων κλείνονται τα πακέτα κοινωνικού τουρισμού για το προσωπικό, και όχι η ΓΕΝΟΠ, όπως συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια.
Άγνωστο είναι ακόμη τι απάντηση θα δώσει η ΓΕΝΟΠ αλλά σε κάθε περίπτωση το θέμα έχει μπει στο τραπέζι.

Πιο αυστηροί όροι στις χρηματοδοτήσεις
Το δεύτερο μέτρο στο οποίο προσανατολίζεται η διοίκηση της ΔΕΗ είναι για τα υπόλοιπο ποσό των 500-600.000 ευρώ -από τα 3 εκατ. ευρώ των συνολικών επιχορηγήσεων που εισπράττει το συνδικάτο ετησίως - να ισχύσουν στο εξής πολύ πιο αυστηροί όροι βάσει των οποίων να αποδεικνύεται με πιο τρόπο αξιοποιούνται αυτά τα χρήματα.
Όπως λέγεται χαρακτηριστικά από κύκλους της ΔΕΗ, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει αποτελεσματικός έλεγχος για το πώς ακριβώς γίνεται η διαχείριση των ποσών
αυτών.
Απλώς το συνδικάτο επιδεικνύει κάποια παραστατικά, π.χ. για τουριστικά πακέτα, και ο έλεγχος κλείνει εκεί.

Το πόρισμα του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης
Επίσης, ένα τρίτο όπλο στα χέρια της διοίκησης, που θέλει να διώξει από πάνω της τη «σκιά» ότι επιδοτεί το συνδικάτο με ποσά την τύχη των οποίων αγνοεί, είναι το πόρισμα του Επιθεωρητή Δημόσιας
Διοίκησης Λέανδρου Ρακιτζή στα χέρια του οποίου η υπουργός ΠΕΚΑ Τίνα Μπιρμπίλη έχει στείλει τα έγγραφα με τις συνολικές επιχορηγήσεις που έχουν δοθεί στη ΓΕΝΟΠ από το 1999-2010, ύψους 25 εκατ. ευρώ συνολικά.
Το πόρισμα αυτό μαζί με τις παρατηρήσεις που θα περιλαμβάνει θα αποτελέσει ένα ισχυρό χαρτί στα χέρια της διοίκησης για να προχωρήσει στις όποιες αλλαγές θέλει να κάνει σε σχέση με τις
επιχορηγήσεις προς τη ΓΕΝΟΠ.

3. EDISON και CEZ οι πιο «ζεστοί» μνηστήρες για τα swaps της ΔΕΗ.
Στην ιταλική EDISON και στην τσεχική CEZ ποντάρει περισσότερο η ΔΕΗ για την επιτυχή έκβαση των swaps.
Τόσο η ιταλική εταιρεία όσο και η τσεχική εταιρεία, εμφανίζονται σύμφωνα με τιςπληροφορίες, οι περισσότερο αποφασισμένες και οι πιο «σοβαρές» από τις 22 που συνολικά υπέβαλαν τις παρατηρήσεις τους στη διάρκεια της διαβούλευσης της Κομισιόν για τις ανταλλαγές ενέργειες.
Τόσο η μία, όσο και η άλλη φέρονται να δηλώνουν ότι θα μπορούσαν να «απορροφήσουν» ακόμη και πάνω από 300 MW ενέργειας έκαστη, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Κύκλοι της ΔΕΗ αναφέρουν μάλιστα ότι η
EDISON θα ήταν διατεθειμένη να πάρει "πολύ περισσότερα
από 300
MW, εφόσον αλλάξει η διαδικασία και αντί για portfolio σταθμών, όπως το μοντέλο που προωθείται, οι ανταλλαγές γίνουν μέσω συγκεκριμένων μονάδων". Αυτός παραμένει και ο μεγάλος πονοκέφαλος για το επιτελείο της υπουργού ΠΕΚΑ Τ. Μπιρμπίλη.

Το πρόβλημα
Τo μεγάλο ερωτηματικό της όλης διαδικασίας, που
απασχολεί και το ΥΠΕΚΑ, καθώς θα κρίνει και την επιτυχή έκβασή του όλου εγχειρήματος, είναι το κατά πόσο θα μπορεί η εταιρεία που θα αποκτήσει μια
ποσότητα ενέργειας μέσα από ένα
portfolio μονάδων, να κάνει προσφορά στο ελληνικό pool.
Διότι, σήμερα, σύμφωνα τουλάχιστον με τις σημερινές
διατάξεις του Κώδικα λειτουργίας της αγοράς χονδρικής, κάτι τέτοιο απαγορεύεται.
Αν, δηλαδή μια εταιρεία αποκτήσει 300 MW μέσα από ένα «πακέτο» μονάδων, δεν μπορεί να υποβάλει
προσφορά στην ελληνική αγορά, καθώς η ποσότητα αυτή θα πρέπει να προέρχεται από συγκεκριμένους σταθμούς (π.χ. Καρδιάς, Αγ. Δημήτριο, Πτολεμαΐδα, Κ.Ο.). Αυτό τουλάχιστον, προβλέπει σήμερα ο Κώδικας…

Και οι πιθανές του λύσεις…
Επομένως, η κυβέρνηση, στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με τους ενδιαφερόμενους που έχουν ήδη ξεκινήσει μετά τη λήξη του market test της Κομισιόν- οι επαφές αυτές θα διαρκέσουν το πολύ
2-3 εβδομάδες- έχει δύο επιλογές :
• Είτε να τροποποιήσει τον Κώδικα
λειτουργίας της αγοράς, ώστε να επιτρέπεται σε μια εταιρεία να υποβάλλει προσφορές για ενέργεια που έχει αποκτήσει μέσω ενός
portfolio (κάτι ωστόσο που όπως λέει η ΡΑΕ απαιτεί πολύμηνες διαδικασίες και είναι χρονοβόρο).
• Είτε να τροποποιήσει την αρχική της πρόταση για ανταλλαγές μέσα από ένα portfolio μονάδων, βάσει του οποίου και έγινε η διαβούλευση από την Κομισιόν, μετατρέποντάς την σε ανταλλαγές μέσω συγκεκριμένων σταθμών, όπως άλλωστε εξ αρχής ήθελαν και οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες.

Εκτιμούν ότι η Κομισιόν θα πιέσει υπέρ της δεύτερης λύσης
Κύκλοι της ΔΕΗ, εκτιμούν ότι η κυβέρνηση καταρχήν θα «παλέψει» υπέρ της πρώτης επιλογής, αναγνωρίζουν ωστόσο ότι η Κομισιόν μπορεί να πιέσει προς τη δεύτερη, καθώς είναι πιο εύκολα εφαρμόσιμη.
Και επισημαίνουν ότι αν επιλεγεί τελικά το μοντέλο των swaps για συγκεκριμένους σταθμούς, προκύπτουν αυτόματα κάποια τεχνικά ζητήματα, που δεν υπάρχουν στη περίπτωση του portfolio.
Ένα τέτοιο είναι το τι θα συμβεί όταν για παράδειγμα, μια ή δύο από τις μονάδες που έχουν επιλεγεί να συμμετάσχουν στη διαδικασία
παρουσιάσουν απρόσμενα βλάβη.
Θα αντικαθίστανται με άλλες, και αν ναι από ποιες;

Τα βήματα
Αυτό πάντως που πρόκειται να γίνει στο αμέσως επόμενο διάστημα από την κυβέρνηση, με την συνδρομή και της ΡΑΕ, είναι να διερευνηθούν ακριβώς τα υπέρ και τα κατά της κάθε μιας από τις δύο αυτές εναλλακτικές.
Το αμέσως επόμενο βήμα- αν π.χ. θεωρηθεί ως δυνατή η πρώτη επιλογή, δηλαδή ότι μπορεί να τροποποιηθεί ο Κώδικας ώστε να υποβάλει κανείς προσφορές ακόμη και μέσω ενός portfolio ενέργειας- είναι να απαντηθεί το πότε ακριβώς αυτό θα είναι τεχνικά εφικτό
. Διότι τα χρονοδιαγράμματα τρέχουν, οι ενδιαφερόμενοι πιέζουν προς την εξεύρεση λύσης, και η Κομισιόν παρακολουθεί τις εξελίξεις από κοντά.

4. Κομισιόν: Προσέξτε τη διαχείριση των υδροηλεκτρικών και δώστε πρόσβαση
στους ιδιώτες
Κεντρική θέση στην έκθεση προόδου της Κομισιόν για την τήρηση του μνημονίου (βάσει της οποίας εγκρίθηκε η τρίτη δόση της βοήθειας) έχει, σε ότι τουλάχιστον αφορά τα ενεργειακά θέματα, η ανάγκη δημιουργίας αξιόπιστου μηχανισμού για τη διαχείριση των υδροηλεκτρικών αποθεμάτων, αλλά και η ανάγκη πρόσβασης ιδιωτών ανταγωνιστών της ΔΕΗ στα
υδροηλεκτρικά αποθέματα.
Άλλα θέματα στα οποία αναφέρεται η Έκθεση, είναι το
θέμα της λιγνιτικής απελευθέρωσης και των
swaps της ΔΕΗ , η κατάργηση των ρυθμιζόμενων τιμολογίων
ρεύματος, ο διαχωρισμός των δικτύων διανομής από τις δραστηριότητες προμήθειας κ.λπ.

Διαχείριση των νερών και πρόσβαση ιδιωτών
Το θέμα της διαχείρισης των νερών, ως γνωστόν, έχει προκαλέσει μέχρι σήμερα που την διαχείριση έχει ο ΔΕΣΜΗΕ, τις έντονες διαμαρτυρίες των ανεξάρτητων παραγωγών και προμηθευτών, με καταγγελίες
για χειραγώγηση της αγοράς και για χρήση των υδροηλεκτρικών σταθμών εκ μέρους της ΔΕΗ κατά τρόπο τέτοιο που να επηρεάζει προς το συμφέρον της την Ημερήσια Αγορά Ηλεκτρισμού .
Στο πλαίσιο αυτό είχαν προταθεί από τη ΡΑΕ αλλαγές στη διαχείριση των υδροηλεκτρικών, οι οποίες αποτελούν μέρος των ρυθμίσεων για τη χονδρεμπορική αγορά.
Το πρόβλημα τώρα είναι περισσότερο άμεσο, καθώς πρέπει να απαντηθεί πώς θα λειτουργήσει η διαχείριση των νερών στο πλαίσιο του ΙΤΟ και του παράλληλου ανεξάρτητου market operator, μοντέλο στο οποίο έχει καταλήξει η κυβέρνηση σχετικά με την εφαρμογή του 3ου ενεργειακού πακέτου.
Σημειωτέον, δε, ότι οι ανεξάρτητοι παραγωγοί έχουν θέσει επιπλέον ζήτημα πρόσβασης και των ίδιων στην
υδροηλεκτρική παραγωγή, όπως σχεδιάζεται και για τη λιγνιτική παραγωγή.
Η Κομισιόν όχι μόνον ανάβει πράσινο φως, αλλά και «πιέζει» προς αυτή την κατεύθυνση.
Στην τελευταία έκθεσή της για την τήρηση του μνημονίου (παράλληλα με την επικαιροποίησή του) η Κομισιόν διατυπώνει νύξεις για καθυστερήσεις και για ανάγκη επίσπευσης των αποφάσεων σχετικά με τη διαχείριση των υδάτων, αλλά και με την πρόσβαση ιδιωτών στην υδροηλεκτρική παραγωγή.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην έκθεση «Η ανάθεση της διαχείρισης των υδροηλεκτρικών αποθεμάτων θα πρέπει να διευκρινιστεί περαιτέρω.
Η πρόσβαση σε υδροηλεκτρικά αποθέματα για τους ανταγωνιστές είναι ουσιαστικής σημασίας για την επίτευξη θεμιτών συνθηκών στην αγορά όσον αφορά την ευελιξία και την ανταγωνιστική ικανότητα τεχνικής υποστήριξης».
Όσον αφορά την διαχείριση, στην έκθεση αναφέρεται ότι «Η κυβέρνηση προτίθεται να αναθέσει τη διαχείριση των υδροηλεκτρικών αποθεμάτων σε μια Ανεξάρτητη Επιτροπή σύμφωνα με τα όσα
προβλέπονται για τον ΙΤΟ (
Independent Transmission Operator).
Ωστόσο, ο συνδυασμός της διαχείρισης των υδροηλεκτρικών αποθεμάτων με λειτουργίες διαχείρισης του δικτύου εξακολουθεί να απαιτεί περαιτέρω συζήτηση.
Όσον αφορά στο σενάριο της διάσπασης του υφιστάμενου ΔΕΣΜΗΕ σε ένα διαχειριστή του δικτύου και σε ένα διαχειριστή της αγοράς, θα πρέπει να διευκρινισθεί κατά πόσο τα υδάτινα αποθέματα θα μπορούσαν να ανατεθούν στον φορέα διαχείρισης της
αγοράς».
Πρέπει εδώ να επισημανθεί ότι , η ΡΑΕ ετοιμάζει νέον Κώδικα Διαχείρισης Υδροηλεκτρικών Σταθμών και Υδάτινων Πόρων, ενώ έχει προταθεί η δημιουργία «συμβουλευτικού οργάνου» που θα εποπτεύει
τη διαχείριση των νερών για υδροηλεκτρικούς σκοπούς και θα παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες προς το διαχειριστή και την πολιτεία. Στο όργανο αυτό,
του οποίου τη σύσταση βλέπει θετικά το ΥΠΕΚΑ, θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι: πολιτεία, ΔΕΗ, παραγωγοί, ΡΑΕ, αυτοδιοίκηση, επιμελητήρια κ.λπ.
Προφανώς αυτή είναι η Ανεξάρτητη Επιτροπή για την οποία κάνει λόγο στην έκθεσή της η Κομισιόν.

Απαιτείται περαιτέρω πρόοδος…
Στην έκθεση αναφέρεται ακόμα, σε σχέση με τα νερά, ότι «όσον αφορά την υδροηλεκτρική διαχείριση αποθεμάτων, η Ελλάδα θα πρέπει να λάβει τα αναγκαία μέτρα για να συμμορφωθεί με την κοινοτική οδηγία περί Διαχείρισης Υδάτων».
Όσον αφορά τα υπόλοιπα ενεργειακά θέματα, τα βασικά σημεία από εκείνα που αναφέρει η Έκθεση της Κομισιόν είναι τα εξής:
• Οι μεταρρυθμίσεις για την απελευθέρωση της χονδρικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκονται σε εξέλιξη. Μετά από υποτονική πορεία τα τελευταία χρόνια, η κυβέρνηση προχωρά σήμερα σε
πολλές ενέργειες, αν και απαιτείται περαιτέρω πρόοδος.
• Μέτρα για να ανοίξει ο λιγνιτικός τομέας της ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η κυβέρνηση πρότεινε νέα μέσα για το άνοιγμα της αγοράς λιγνιτικής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των
δικαιωμάτων ανταλλαγής σε υφιστάμενες και μελλοντικές μονάδες της ΔΕΗ.
Η άμεση δράση από την κυβέρνηση θα επιτρέψει να ξεκινήσει η εφαρμογή των μέτρων αυτών,
όπως προβλέπεται, από τα τέλη Μαρτίου 2011.
• Η κυβέρνηση άρχισε να εφαρμόζει ένα νέο σύστημα ρυθμιζόμενων τιμολογίων. Το σύστημα αυτό των ρυθμιζόμενων τιμολογίων αναμένεται να μετατραπεί σταδιακά σε ένα σύστημα που θα αντικατοπτρίζει τις τιμές χονδρικής αγοράς, με εξαίρεση τους ευάλωτους πελάτες.
Η κυβέρνηση ενέκρινε ένα αναθεωρημένο ορισμό των ευάλωτων καταναλωτών και εισήγαγε ένα νέο κοινωνικό τιμολόγιο για την εν λόγω κατηγορία καταναλωτών.
Ως επόμενο βήμα, προβλέπεται η κατάργηση των ρυθμιζόμενων τιμολογίων για τους μη
οικιακούς πελάτες μέχρι τα τέλη του 2011.
• Ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων δικτύου
αντιμετωπίζει καθυστερήσεις. Η κυβέρνηση έχει υποβάλει στοιχεία σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία και το προσωπικό, ώστε να αρχίσει η προετοιμασία του διαχωρισμού των δραστηριοτήτων δικτύου από τις δραστηριότητες προμήθειας στον
τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας.

Αυτό είναι σήμερα υπό αξιολόγηση από την
Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η πρόταση της κυβέρνησης γύρω από το οργανωτικό σχήμα του ΙΤΟ παραμένει ανοικτή και απαιτείται περαιτέρω διαβούλευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: