Τα προβλήματα που συναντά ο διαγωνισμός για την κατασκευή της μονάδας Πτολεμαΐδα 5, συζητά σήμερα το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ, λίγες ημέρες πριν λήξει και η νέα προθεσμία που είχε δοθεί στους υποψηφίους αναδόχους χωρίς να έχει εν τω μεταξύ προκύψει κάποια πρόοδος.
Τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΕΗ έχουν στα χέρια τους επιστολή που έλαβαν προσωπικά ο καθένας από την γαλλική Alstom, η οποία είναι επικεφαλής της μίας εκ των δύο κοινοπραξιών που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον συμμετοχής, με την οποία επιστολή η εταιρεία ουσιαστικά τους ενημερώνει ότι αν δεν γίνουν δεκτές οι αλλαγές που ζητάει στην προκήρυξη του διαγωνισμού, δεν θα υποβάλλει προσφορά.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της επιχείρησης δεν πρόκειται να προχωρήσει σε καμία ουσιαστική αλλαγή των όρων της προκήρυξης, παρά μόνον σε μικρού βεληνεκούς τροποποιήσεις, κυρίως σε ότι αφορά χρηματοδοτικές διευκολύνσεις, προκαταβολές κ.λπ., τις οποίες έχουν ζητήσει και οι δύο ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες. Σε κάθε περίπτωση η ΔΕΗ βρίσκεται πλέον μπροστά στο ενδεχόμενο να έχει τελικά μία και μόνη προσφορά για το μεγάλο αυτό έργο, με ότι κάτι τέτοιο συνεπάγεται.
Ενδιαφέρον για συμμετοχή στο διαγωνισμό έχουν εκφράσει, ως γνωστόν, δύο κοινοπραξίες, σε κάθε μια από τις οποίες συμμετέχουν οι μεγαλύτεροι παγκοσμίως κατασκευαστές λεβητών. Στο πρώτο σχήμα συμμετέχουν η γαλλική Alstom, η ΜΕΤΚΑ του Ομίλου Μυτιληναίου και η Προμηθέας του Ομίλου Κοπελούζου, οι οποίοι είχαν εμπλακεί και προ δεκαετίας στην κατασκευή της μεγάλης λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ στην Φλώρινα (Ι). Στο δεύτερο σχήμα συμμετέχουν ο όμιλος της ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ με την γερμανική Babcock, η οποία ανήκει πλέον στον όμιλο της Hitachi.
Διαβουλεύσεις
Η ΔΕΗ θεωρούσε απαραίτητο να έχει τουλάχιστον δύο προσφορές για το έργο και αυτό την έκανε να βρίσκεται σε συνεχείς διαβουλεύσεις με τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες. Ωστόσο τα θέματα που τίθενται ένθεν κακείθεν στις διαβουλεύσεις είναι πολλά και σε κάποιες περιπτώσεις η πιθανή ικανοποίηση των αιτημάτων της μιας κοινοπραξίας οδηγεί σε απόσυρση την άλλη και τανάπαλιν.
Το σοβαρότερο ίσως ζήτημα είναι εκείνο που θέτει η Alstom και αφορά το ποιός και με ποιό τρόπο επιτρέπεται να συμμετάσχει στο διαγωνισμό. Οι Γάλλοι διαμαρτύρονται, βάλλοντας ευθέως εναντίον της Γερμανικής Babcock, γιατί δίνεται η δυνατότητα στον κατασκευαστή του λέβητα (του πυρήνα της μονάδας) να συμμετάσχει ως απλός υπεργολάβος, χωρίς όμως αυτός να είναι "υπεύθυνος ενιαία, αδιαίρετα, αλληλέγγυα και εις ολόκληρο για το έργο", όπως, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν, προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία και όπως συμβαίνει παγκοσμίως στους σχετικούς διαγωνισμούς για τέτοια μεγάλης σημασίας έργα.
Οι Γάλλοι προειδοποιούν ότι δεν πρόκειται να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό εάν δεν αλλάξει αυτή η πρόβλεψη της προκήρυξης. Εάν όμως δεν συμμετάσχει η Alstom, οι έλληνες εταίροι της στην κοινοπραξία (Μυτιληναίος και Κοπελούζος) δεν μπορούν να δώσουν προσφορά. Από την άλλη, αν γίνει δεκτό αυτό το αίτημα των Γάλλων, θεωρείται σχεδόν βέβαιον ότι θα αποσυρθούν οι Γερμανοί.
Σύμφωνα με πληροφορίες η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Γερμανών έχει θέσει αίτημα τροποποίησης των όρων για τον ελάχιστο βαθμό απόδοσης της μονάδας, ως λόγο απόρριψης της προσφοράς. Η προκήρυξη προβλέπει ότι η ελάχιστη απόδοση της μονάδας θα πρέπει να είναι 40,5%, ενώ διατυπώνεται το αίτημα να αξιολογείται μεν ο βαθμός απόδοσης αλλά να μην θεωρείται λόγος απόρριψης εάν είναι κατά τι μικρότερος.
Το έργο
Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης, το έργο, προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, θα εγκατασταθεί σε απόσταση περίπου 4 χιλιόμετρα από τον υφιστάμενο ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, δηλαδή 8 χιλιόμετρα από την πόλη της Πτολεμαΐδας και 20 χιλιόμετρα από την πόλη της Κοζάνης. Ο αρχικός προϋπολογισμός για την μονάδα που θα έχει συνολική εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύ 550 - 660 ΜWel και δυνατότητα παροχής θερμικής ισχύος 140 MWth για τηλεθέρμανση, φτάνει το 1,32 δισ. ευρώ χωρίς το ΦΠΑ.
Η Πτολεμαϊδα V θα αποτελείται από μια ατμοηλεκτρική Μονάδα, απαρτιζόμενη από έναν ατμολέβητα και μία στροβιλογεννήτρια, υπερκρίσιμων χαρακτηριστικών ατμού, εξοπλισμένη με τα απαιτούμενα αντιρρυπαντικά συστήματα, λοιπό εξοπλισμό και με πρόβλεψη χώρων για τη μελλοντική εγκατάσταση συστημάτων δέσμευσης CO2 καθώς και απονίτρωσης, με καύσιμο κονιοποιημένο λιγνίτη.
Τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΕΗ έχουν στα χέρια τους επιστολή που έλαβαν προσωπικά ο καθένας από την γαλλική Alstom, η οποία είναι επικεφαλής της μίας εκ των δύο κοινοπραξιών που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον συμμετοχής, με την οποία επιστολή η εταιρεία ουσιαστικά τους ενημερώνει ότι αν δεν γίνουν δεκτές οι αλλαγές που ζητάει στην προκήρυξη του διαγωνισμού, δεν θα υποβάλλει προσφορά.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της επιχείρησης δεν πρόκειται να προχωρήσει σε καμία ουσιαστική αλλαγή των όρων της προκήρυξης, παρά μόνον σε μικρού βεληνεκούς τροποποιήσεις, κυρίως σε ότι αφορά χρηματοδοτικές διευκολύνσεις, προκαταβολές κ.λπ., τις οποίες έχουν ζητήσει και οι δύο ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες. Σε κάθε περίπτωση η ΔΕΗ βρίσκεται πλέον μπροστά στο ενδεχόμενο να έχει τελικά μία και μόνη προσφορά για το μεγάλο αυτό έργο, με ότι κάτι τέτοιο συνεπάγεται.
Ενδιαφέρον για συμμετοχή στο διαγωνισμό έχουν εκφράσει, ως γνωστόν, δύο κοινοπραξίες, σε κάθε μια από τις οποίες συμμετέχουν οι μεγαλύτεροι παγκοσμίως κατασκευαστές λεβητών. Στο πρώτο σχήμα συμμετέχουν η γαλλική Alstom, η ΜΕΤΚΑ του Ομίλου Μυτιληναίου και η Προμηθέας του Ομίλου Κοπελούζου, οι οποίοι είχαν εμπλακεί και προ δεκαετίας στην κατασκευή της μεγάλης λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ στην Φλώρινα (Ι). Στο δεύτερο σχήμα συμμετέχουν ο όμιλος της ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ με την γερμανική Babcock, η οποία ανήκει πλέον στον όμιλο της Hitachi.
Διαβουλεύσεις
Η ΔΕΗ θεωρούσε απαραίτητο να έχει τουλάχιστον δύο προσφορές για το έργο και αυτό την έκανε να βρίσκεται σε συνεχείς διαβουλεύσεις με τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες. Ωστόσο τα θέματα που τίθενται ένθεν κακείθεν στις διαβουλεύσεις είναι πολλά και σε κάποιες περιπτώσεις η πιθανή ικανοποίηση των αιτημάτων της μιας κοινοπραξίας οδηγεί σε απόσυρση την άλλη και τανάπαλιν.
Το σοβαρότερο ίσως ζήτημα είναι εκείνο που θέτει η Alstom και αφορά το ποιός και με ποιό τρόπο επιτρέπεται να συμμετάσχει στο διαγωνισμό. Οι Γάλλοι διαμαρτύρονται, βάλλοντας ευθέως εναντίον της Γερμανικής Babcock, γιατί δίνεται η δυνατότητα στον κατασκευαστή του λέβητα (του πυρήνα της μονάδας) να συμμετάσχει ως απλός υπεργολάβος, χωρίς όμως αυτός να είναι "υπεύθυνος ενιαία, αδιαίρετα, αλληλέγγυα και εις ολόκληρο για το έργο", όπως, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν, προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία και όπως συμβαίνει παγκοσμίως στους σχετικούς διαγωνισμούς για τέτοια μεγάλης σημασίας έργα.
Οι Γάλλοι προειδοποιούν ότι δεν πρόκειται να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό εάν δεν αλλάξει αυτή η πρόβλεψη της προκήρυξης. Εάν όμως δεν συμμετάσχει η Alstom, οι έλληνες εταίροι της στην κοινοπραξία (Μυτιληναίος και Κοπελούζος) δεν μπορούν να δώσουν προσφορά. Από την άλλη, αν γίνει δεκτό αυτό το αίτημα των Γάλλων, θεωρείται σχεδόν βέβαιον ότι θα αποσυρθούν οι Γερμανοί.
Σύμφωνα με πληροφορίες η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Γερμανών έχει θέσει αίτημα τροποποίησης των όρων για τον ελάχιστο βαθμό απόδοσης της μονάδας, ως λόγο απόρριψης της προσφοράς. Η προκήρυξη προβλέπει ότι η ελάχιστη απόδοση της μονάδας θα πρέπει να είναι 40,5%, ενώ διατυπώνεται το αίτημα να αξιολογείται μεν ο βαθμός απόδοσης αλλά να μην θεωρείται λόγος απόρριψης εάν είναι κατά τι μικρότερος.
Το έργο
Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης, το έργο, προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, θα εγκατασταθεί σε απόσταση περίπου 4 χιλιόμετρα από τον υφιστάμενο ΑΗΣ Πτολεμαΐδας, δηλαδή 8 χιλιόμετρα από την πόλη της Πτολεμαΐδας και 20 χιλιόμετρα από την πόλη της Κοζάνης. Ο αρχικός προϋπολογισμός για την μονάδα που θα έχει συνολική εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύ 550 - 660 ΜWel και δυνατότητα παροχής θερμικής ισχύος 140 MWth για τηλεθέρμανση, φτάνει το 1,32 δισ. ευρώ χωρίς το ΦΠΑ.
Η Πτολεμαϊδα V θα αποτελείται από μια ατμοηλεκτρική Μονάδα, απαρτιζόμενη από έναν ατμολέβητα και μία στροβιλογεννήτρια, υπερκρίσιμων χαρακτηριστικών ατμού, εξοπλισμένη με τα απαιτούμενα αντιρρυπαντικά συστήματα, λοιπό εξοπλισμό και με πρόβλεψη χώρων για τη μελλοντική εγκατάσταση συστημάτων δέσμευσης CO2 καθώς και απονίτρωσης, με καύσιμο κονιοποιημένο λιγνίτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου